Το Φινλανδικό Μοντέλο!
Πριν 2 χρόνια περίπου διάβασα στο περιοδικό Newsweek μια πολύ ενδιαφέρουσα και τεκμηριωμένη παρουσίαση των καλύτερων χωρών στις οποίες αξίζει κανείς να ζει, αναλόγως τού τι γυρεύει στη ζωή του, ή τι δουλειά κάνει.
Για παράδειγμα, το περιοδικό ισχυριζόταν (παραθέτοντας, βεβαίως, ταυτόχρονα και το σχετικό ρεπορτάζ), ότι ή καλύτερη χώρα για να ζεις σήμερα ως τεχνοκράτης , είναι ή Κίνα, ότι οι σημαντικότερες οικονομικές μεταρρυθμίσεις συμβαίνουν τώρα στο Βιετνάμ, ότι ή καλύτερη χώρα για να διασκεδάζει ένας νέος και μία νέα είναι … η Κωνσταντινούπολη (γιατί η υπόλοιπη Τουρκία, ε δεν είναι και για πολλά γλέντια – μη λέμε κι ότι θέλουμε τώρα!), ότι ο «παράδεισος των γυναικών» είναι ή Πολωνία, ότι στην Δανία ζουν οι ευτυχέστεροι άνθρωποι της μεσαίας τάξης, ότι ή Ινδία είναι ό,τι πρέπει σήμερα για τον ξένο επενδυτή, και άλλα πολλά.
Εγώ, ξεχώρισα το ρεπορτάζ τού περιοδικού για την Φινλανδία. Την χώρα πού, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε το Newsweek, είναι ή ιδανικότερη για να είναι κανείς μαθητής, φοιτητής, αλλά και δάσκαλος ή καθηγητής. Γενικά, τόχω ψάξει λίγο παραπάνω το θέμα (κάντε και σεις μια αναζήτηση στο Google με «Finland Education), και έχω διαπιστώσει πράγματι ότι η χώρα αυτή είναι όντως «ή Εδέμ τής εκπαίδευσης». Και αυτό το ζηλεύω πάρα πολύ.
Το 2001 έγινε από τον ΟΟΣΑ (τον Οργανισμό για την Οικονομική Συνεργασία και Ανάπτυξη), μια μεγάλη έρευνα σε όλες τις χώρες-μέλη, συγκρίνοντας το επίπεδο μόρφωσης μεταξύ των παιδιών ηλικίας 15 ετών σε όλο τον κόσμο.
Οι Φινλανδοί βγήκαν πρώτοι σε επίπεδο γενικών γνώσεων, βγήκαν στην πρώτη τετράδα (ανάμεσα σε 45 χώρες) στα μαθηματικά και στις άλλες θετικές επιστήμες (πίσω από την Ιαπωνία και την Κορέα στη φυσική, και από την Νέα Ζηλανδία στα μαθηματικά), και είχαν, τέλος, οι Φινλανδοί, την μικρότερη απόκλιση ανάμεσα στους καλύτερους και χειρότερους μαθητές.
Σε τι οφείλεται, λοιπόν, αυτή ή σπουδαία τους επίδοση πού, επαναλαμβάνω, εμένα με κάνει να ζηλεύω, διότι θεωρώ την παιδεία το «σημαντικότερο πράγμα» πού μπορεί, και πρέπει, να πετύχει ένας λαός – οπωσδήποτε σημαντικότερο από το να κατακτά το πανευρωπαϊκό πρωτάθλημα ποδοσφαίρου, η να καταλαμβάνει την πρώτη θέση στον διαγωνισμό της Γιουροβίζιον.
Οι Φινλανδοί, λοιπόν, μαθαίνουν καλά, επειδή διδάσκονται καλά. Οι δάσκαλοι και καθηγητές υποχρεούνται να κατέχουν, τουλάχιστον, πτυχίο masters, και έχουν την ελευθερία να διαλέγουν την διδακτέα ύλη από βιβλία της αρεσκείας τους, και να αναπροσαρμόζουν τις παραδόσεις τους βάσει των αναγκών και ενδιαφερόντων των μαθητών.
Οι δάσκαλοι και οι καθηγητές αμείβονται καλά από το κράτος. Τόσο καλά που αφενός μεν δεν χρειάζεται να κάνουν ούτε ένα ιδιαίτερο μάθημα, και αφετέρου δε το επάγγελμα τους ψηφίστηκε πρόσφατα από τους 18χρονους ως το δημοφιλέστερο στην χώρα τους. Το επέλεξαν όχι μόνο για την καλή του αμοιβή, αλλά κυρίως γιατί προσφέρει μεγάλη ηθική ικανοποίηση – αυτό, δηλαδή, που οι ξένοι ονομάζουν job satisfaction.
Οι Φινλανδοι μαθητές δεν πληρώνουν δεκάρα για τις σπουδές τους. Ίσως να είναι και αυτός ένας από τους βασικούς λόγους που το 65% των αποφοίτων σχολείων μπαίνουν στα Πανεπιστήμια και προχωρούν μετά σε masters. Η πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση δεν γονατίζουν οικονομικά τους γονείς τους…
Οι πιο πολλοί φοιτητές παίρνουν υποτροφία από το κράτος, πού φτάνει μέχρι του ποσού των 600 ευρω τον μήνα, για να καλύπτουν τα έξοδα διαβίωσής τους – δεν πληρώνουν δίδακτρα, είπαμε.
Σύμφωνα με τα τελευταία στατιστικά στοιχεία τού ΟΟΣΑ, ή Φινλανδία ξοδεύει περίπου 6000 ευρω ανά φοιτητή τον χρόνο, που είναι χαμηλότερα από τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ, που είναι 6500 ευρω, και σίγουρα χαμηλότερα από την δαπάνη στην Αμερική, που φτανει τα 10.000 ετησίως ανά φοιτητή.
Όμως, ή Φινλανδία βασίζει την ενδυνάμωσή της στον χώρο της παιδείας στην ποιότητα και όχι στην ποσότητα. Έχουν κάνει τους μαθητές να αγαπήσουν την μάθηση, να έχουν σεβασμό και αγάπη προς τον δάσκαλο και καθηγητή. Και αυτός, ναι, είναι πολύ σοβαρός λόγος για να επιλέξει κάποιος αυτήν την χώρα για να ζήσει, κι ας μην έχει ούτε μπουζούκια, ούτε ήλιο και θάλασσα, ούτε και σουβλάκια με πίττα.
10 Comments:
Δηλαδη για ποιο ακριβως λογο ειναι καλα να ζει κανεις στην Ελλαδα;
Γαμωτο, ποτε θα ξυπνησουμε;;; Ενταξει, καλο το σουβλακι και η πιτα, καλο και το μπουζουξιδικο, καλη και η φραπεδια αλλα καλο θα ηταν να ζητουσαμε και κατι περισσοτερο.
κ. Μιχαηλιδη, μακαρι να μπορουσαμε να χαρουμε και να νιωσουμε υπερηφανοι σαν πολιτες αυτης της χωρας για καποιο αλλο λογο εκτος απο την κατακτηση κυπελλων, της πρωτης θεσης σε διαγωνισμο τραγουδιου κτλ κτλ...(χωρις βεβαια να υποβαθμιζουμε τη σημασια αυτων)
Tα κοντερ της Ευροστατ δειξανε κοκκινο και ξανα κοκκινο... σε ολα οπισθοδρομησαμε, τι εγινε ρε... ;
Απλα ενα ΜΠΡΑΒΟ στη Φινλανδια...
αλλα και σε ολους τους Ελληνες που προσπαθουν να μας κανουν περηφανους, για κατι διαφορετικο αυτη τη φορα, ισως πιο βαθυ, πιο βαρυ, πιο αμεσο.
Ευχαριστω
Συμφωνώ, ένα μεγάλο ΜΠΡΑΒΟ στη Φινάνδία. ΄Ασε που σε λίγα χρόνια η ΝΟΚΙΑ θα σου φτιάχνει τέλεια εξομοίωση παραλίας και θα νομίζεις ότι είσαι στη Μήλο. Θα θυμάστε ίσως ότι προ ετών η περίφημη "μελέτη-αξιολόγηση της Πίζας" έφτανε στο συμπέρασμα ότι η Φινλανδία έχει το καλύτερο εκπαιδευτικό σύστημα σε όλη την Ευρώπη. Σε χώρες όπως η Γερμανία που δεν βρέθηκαν στην κορυφή αν και θα περίμεναν, προκλήθηκε εθνική κρίση και συναγερμός διαρκείας. Δεν υπερβάλλω, για έξι μήνες όλα τα ΜΜΕ μας είχαν ζαλίσει "Τί θα κάνουμε για να πετύχουμε τους στόχους της Πίζας", κυκλοφόρησαν τουλάχιστον τρία μπέστ-σέλλερ για την Πίζα, το υπουργείο Παιδείας προσπαθούσε να δικαιολογήσει γιατί η Γερμανία δεν βρέθηκε στην κορυφή της Ευρώπης. Η Ελλαδάρα πάλι βρέθηκε στις τελευταίες θέσεις, αλλά το συνδικαλιστικό όργανο των εκπαιδευτικών μας εδήλωσε ορθά-κοφτά και απαξιωτικά (all time classic) ότι "η έρευνα είναι αναξιόπιστη, γιατί βασίζεται σε τεχνοκρατικά κριτήρια". Να λοιπόν και κάποιοι που όντως ψάχνουν κάτι πιο βαρύ από μια φραπεδιά: μία δεύτερη φραπεδιά!
master of the bloghouse said..."κι ας μην έχει ούτε μπουζούκια, ούτε ήλιο και θάλασσα, ούτε και σουβλάκια με πίττα."
Έυχομαι να το λέτε ειρωνικά αυτό, κ. Μιχαηλίδη, διότι γνωρίζω πολλόυς ανθρώπους που τα εννοούνε αυτά
Εμείς θέλουμε να μας λένε οι ξένοι HELLAS και όχι Greece. Μηπως και εμείς πρέπει να αποκαλούμε τη φινλανδία SUOMI(A) Και τη Γαλλία Φραγκία;
Αλήθεια είναι όλα αυτά δυστυχώς!
Έχουμε πρόβλημα σοβαρό!
Πολλές φορές συλλαμβάνω τον εαυτό μου να οδηγεί( κατι απλό λεω τώρα) χωρίς ζώνη. Την φορώ αμέσως! Και αναρωτιέμαι. Γιατί το κάνω? Γιατί την ξεχνάω? Να σας πω εγώ γιατί! Μεγάλωσα ακούγοντας μεγαλύτερους μου ακόμα ακόμα και τους γονείς μου να καμαρώνουν για το γεγονός πως δεν φορούν ζώνη. Άκουσα ακόμα και αναλύσεις πως τάχα είναι ακόμα και επικίνδυνη! Έτσι μεγάλωσα! Αλήθεια! Και ντρέπομαι! Και αποφασίζω πως θα είμαι προσεχτικός! Μπαίνω στο ταξί και κάνω κίνηση να βάλω ζώνη! Τραυματική εμπειρία. Μόνο που δεν με κατέβασε ο οδηγός. Δεν τον παρεξηγώ! Έτσι μεγάλωσε και αυτός! Και ακριβώς αυτό είναι το πρόβλημα!
Έχουμε έλλειψη παιδείας! Γελοιοποιούμε καθετί σωστό που κάνουν οι "ξένοι"
Καμαρώνουμε για καθετί άξεστο που μπορεί να κάνει κάποιος συμπατριώτης μας σε βάρος κάποιου΄"ξένου".
Δεν υποστηρίζω πως στο εξωτερικό είναι όλα ρόδινα και σωστά!
Ούτε οτι εδώ είναι όλα τόσο χάλια!
Αλλά να.. μπορούμε και καλύτερα!
Και αυτό είναι που πληγώνει!
Γιατί να μην είναι τα δικά μας τα σχολεία μοντέλα για τους άλλους!
Γιατί να μην είμαστε και σε κάτι άλλο πρώτοι εκτός από το ποδόσφαιρο και τη eurovision?
Όμορφα είναι και αυτά δεν λέω. Αλλά....
O προϋπολογισμος για την παιδεία φετος ειναι 3,52 του ΑΕΠ έναντι 3,58 πέρσι. Προφανώς, συνειδητοποιησαμε ποσο καλοι είμαστε που προτιμησαμε να επενδυσουμε "εναλλακτικα". Ωστοσο να σημειωθεί οτι στην ιδια ερευνα που πρωτευσαν Φινλανδοι και οι Ιάπωνες, οι Έλληνες ειναι καμιά 30αρια θέσεις πιο κάτω, συγκεκριμένα πιο κάτω από την Ουγγαρία και την Πολωνία. Ευτυχώς από την άλλη που η ερευνα δεν πιάνει φοιτητές, καθηγητες και όλο αυτο το απελπιστικο σύστημα που τροφοδοτούμε και συντηρουμε στην Ελλάδα...
΅
Ως πότε;;
εισακουστηκαν οι δεησεις μου για Ελληνικη πρωτια σε κατι μεγαλυτερο, βαρυ και σημαντικο: βγηκαμε πρωτοι στην Ε.Ε στην προσδοκωμενη ζωη, χωρις προβληματα υγειας ... ειναι για την περιοδο 1995-2003, και ελπιζω να παραμεινουμε πρωτοι και για αργοτερα! Μπραβο μας.
ολοκληρο το αρθρο εδω
Sorry ,
ενα ασχετο σχολιο για το κομματι των "προσωπειων" σχετικα με την Κειτι Χολμς και την Σαϊεντολογια. Ενα υπεροχο αρθρο στην σημερινη Independent.
article on scientology
There are two versions of this game for Finns; regular and advanced.
Regular: Three Finnish guys go into the sauna, each with half a litre of Kossu (Finland's famous Koskenkorva vodka). They each drink the vodka, and then one guy goes outside. The other two have to guess who went outside....
Advanced: TWO Finnish guys go into the sauna, each with a litre of Kossu. They each drink the vodka, and then one guy goes outside. The other guy has to guess who went outside....
...................................
How many Finns does it take to change a light bulb?
Five. One to hold the bulb and four to drink enough Kosu (vodka) until the room starts spinning.
OR
(based on the fact that 'all' Finns are engineers) None. They fix the old one.
An American, a Finn and a Swede are in the sauna together. Suddenly there is a "beep beep" sound, and the American starts to look at the palm of his hand.
"What are you doing?" asks the Finn. The American replies
"This is the latest Motorola technology. I've got my pager embedded in the palm of my hand, so I don't have to carry it around any more."
Then the familiar old Nokia ring tone is heard, and the Finn starts looking at the palm of his hand.
"What are you doing?" ask the other guys. The Finn replies
"This is the latest Nokia technology. I've got my mobile phone embedded in the palm of my hand, so I don't have to carry it around any more."
The Swede thinks to himself that he'd better not be outdone by these guys, so he leaves the sauna. In a couple of minutes he returns, and there is toilet paper hanging out of his bum!
"What the hell is that??" shout the other guys in unison.
"I'm getting a fax." says the Swede.
Αγαπητέ jujubegr.
Παρατηρω ότι, άκομψα εντελώς, αφηνεις πάντα τον εαυτό σου απεξω. "Κάντε κάτι", "αλλάξτε κάτι κλπ". Πιθανώς, αυτοί στους οποίους να απευθυνεσαι όντως να προσπαθούν για το καλύτερο, όντως να μην διπλοπαρκάρουν ποτέ, να μην περνάνε ποτέ με κόκκινο, και που πράγματι καταβάλουν προσπάθεια, όπως λές κμαι συ, να λιγοστευουν τις κακές τους συνήθειες. Από εκεί και ύστερα, η κριτική, ακόμα και σκληρή, δεν μπορεί να εξισώνεται με αυτό που εσύ αποκαλείς μιζέρια, και που, εάν μου επιτρέπεις, αρμόζει ίσως καλύτερα σε αυτό που μέσω του σημειώματός σου πράττεις εσύ - δηλαδή, δεν αναφέρεσαι καθόλου στο θέμα που θίγεται, και που ειναι το πως κατάφεραν οι Φινλανδοί να "αναστησουν" το σύστμα της παιδείας τους. Εκτός εάν πιστευεις ότι η δική μας παιδεία είναι μια χαρά, οπότε, άποψη είναι και αυτή, και θα ηθελα να διάβαζα την τεκμηρίωσή της.
Συγγνωμη για την επιθετική μου γραφή, αλλά πράγματι η ευκολη κριτική σου εναντίον πάντων είναι και αυτή από εκείνα τα γνωρίσματα που με διώχνουν από τη χωρα μου.
Post a Comment
<< Home