Tuesday, February 17, 2009

ΙΙ. «Οι πιθηκίζοντες μπλόγκερς!»


ΕΝΑ ΒΙΒΛΙΟ που έχει δώσει τροφή για πολλή σκέψη, είτε συμφωνεί κάποιος με αυτό, είτε όχι. Ασχοληθήκαμε με αυτό στο προηγούμενό μας post. Φέρει τον τίτλο «Ο Συρμός του Ερασιτέχνη – Πως το Ιντρνετ Σημερα Σκοτώνει τον Πολιτισμό και Βιαιοπραγεί κατα της Οικονομίας μας». Κυκλοφορεί στο εξωτερικό με τον πρωτότυπο, αγγλικό τίτλο «The Cult of the Amateur – How Today’s Internet is Killing Our Culture and Assaulting Our Economy», και είναι γραμμένο από τον Αγγλου Άντρου Κήν, ο οποίος ηταν από τους πρωτοπόρους της επιχειρηματικής έκρηξης των ψηφιακών μίντια μέσω του Διαδικτύου, και σήμερα δηλώνει «φανατικός αποστάτης αυτής της ηλεκτρονικής κοινωνίας της μετριότητος».

ΣΤΟ σημερινό μας «Αναγνωστικό», ο Άντρου Κήν αναφέρεται στην πρό του Ιντερντ εποχή, πολύ πιο πίσω μάλιστα, τότε που ο Αγγλος βιολόγος και αποκαλούμενος και «μπουλντόγκ του Δαρβίνου», Τόμας Χένρι Χάξλεϊ, (1825-1895), φωτό, έπλεκε το φανταστικό σενάριο «απεριόριστων πιθήκων, ενισχυμένων από απεριόριστη τεχνολογία». Ο Κήν γράφει ότι «κάποτε το σενάριο αυτό μας φαινόταν απλώς αστείο». Ομως τώρα, συμπληρώνει, οι επιπτώσεις αυτής της «επέλασης τών ορδών της μετριότητας», έχει ισοπεδώσει τον πολιτισμό μας, «θολώνοντας τις γραμμές μεταξύ παραδοσιακών αναγνωστων και συγγραφέων, θεατων και σκηνοθτών, ακροατών και συνθετών, δημιουργού και κταναλωτή, ειδήμονα και ερασιτέχνη». Αυτό πιά, καταληγει, δεν ειναι υποθεση για γέλια...

ΟΙ ΑΠΕΡΙΟΡΙΣΤΟΙ ΠΙΘΗΚΟΙ του σήμερα, όπως τους αποκαλεί ο Αγγλος συγγραφέας, ερασιτέχνες όλοι τους «που όμως φτάνουν να πιστεύουν ότι μπορούν να υποκαταστήσουν και να ξεπεράσουν τους επαγγελματίες», χρησιμοποιούν «τα δικτυωμένα κομπιούτερ τους» για να «δημοσιεύσουν» ο,τιδήποτε «από μή καλά τεκμηριωμένο πολιτικό σχόλιο, μέχρι και απρεπή home-video, απελπιστικά ερασιτεχνικές καί ανέμπνευστες μουσκές συνθέσεις, ποιήμτα που δεν διαβάζονται, κριτικές βιβλίων, έργων τέχνης, θεατρικών παραστάσεων, εκθέσεις και μυθιστορήματα». Ο Νήλ δεν βρίσκει τίποτα κακό στο να λέει κάποιος τη γνώμη του για ένα βιβλίο, μιά συναυλία, η και ένα πολιτικό συμβάν. Θεωρεί, όμως ότι, ιδιως στα μπλόγκς, «αυτά τα ημερολόγια μετριότητας των πιθήκων», εκατομμύρια άνθρωποι «πιστευουν στ’ αλήθεια ότι έγιναν συγγραφείς, ποιητές, κριτικοί, δημοσιογράφοι, ακόμα και ιατροί». Ολοι, κάποια στιγμή, λέμε τη γνωμη μας για μιάν αρρώστεια. Αλοίμονο, τονίζει, εάν αρχίσουμε να κάνουμε και τους γιατρούς.

«ΜΠΛΟΓΚΑΡΟΥΜΕ με πιθηκίσια ξεδιαντροπιά για θέματα που ΄χουν να κάνουν με την ιδιωτική μας ζωή, τη σεξουαλική μας ζωή, τα όνειρά μας, την έλλειψη ζωής, την ... άλλη μας ζωή», γράφει χαρακτηριστικά στο επίμαχο βιβλίο του. Υπολόγισε ότι αυτή τη στιγμή υπάρχουν περίπου 53 εκατομμύρια μπλογκς στο Ιντρνετ, και ότι αυτός ο αριθμός διπλασιάζεται κάθε 6 μήνες. Μέχρι το 2010, θά έχουμε, λέει, περισσότερα από 500 εκατομμύρια μπλογκς, τα οποία «συλλογικά θα διαφθείρουν και θα επιφέρουν σύγχιση στη κοινή γνωμη για τα πάντα, από την πολιτική και το εμπόριο, μέχρι τις τέχνες και την κουλτούρα». Πιστευει ο Κήν ότι τα μπλογκς έχουν υπονομεύσει «την αίσθησή μας για το τί είναι αληθές και τι όχι, τί είναι πραγματικό και τί φανταστικό». Εκατομμύρια νέα παιδιά σημερα, συνεχίζει, δεν μπορούν να ξεχωρίσουν τη διαφορά μεταξύ αξιόπιστων ειδήσεων, γραμμένων από επαγγελματίες δημοσιογράφους, και τυχαίων ειδήσεων που διαβάζουν σε διάφορα «ειδησεογραφικά» μπλογκς, που δεν διασταυρώνουν ποτέ τις ειδήσεις τους, δεν αναφέρονται ποτέ στις πηγές τους, δεν τηρούν κανέναν κανόνα δεοντολογίας στη συλλογή και παρουσίασή τους.

ΥΓ: Ακολουθει, σε λίγες μέρες, το 3ο και τελευταίο, επί του θέματος, post.

15 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Mwahahaha, molis eida to skiniko ston apha. Blepw peftei trelo zwri. Akou lipon ligo giati fainetai oti exeis xasei polla episodeia kai para tin ilikia sou den exeis parei xampari akoma ti kanei tin zwi toso magiki kai wraia kai oxi mizeri kai aspromauri opws tin blepeis esu kai oi omoioi sou.
Ean exeis diabasei istoria, kai fantazomai exeis diabasei apeira biblia, opoios den akolou8ei tin ekseliksi kai prospa8ei na elenksei katastaseis kai pramata, polu apla den exei mellon.
To oti eisai epagkelmatias dimosiografos den mou leei tipota. Ti to idiaitero exeis esu diladi apo ena tsagkari? Apo tin stigmi pou den xreiazetai kapoio epagkelma den uparxei logos uparksis. Exete apodiksei tosa xronia kai me tin katastasi pou uparxei oti eisaste oxi mono meros tou sapiou sustimatos, alla an8rwpoi pou psofate gia eksouisa xwris na exete kamia goiteia, talento i kati idiaitero, pragmata pou prepei na exoun an8rwpoi me eksousia.
Palia oi dimosiografoi empisteuontan tous politikous kai egrafan oti tous elegan, giati pisteuan oti oi politikoi eklegontai apo ton lao kai etsi oti lene einai gia to kalo tou laou. Meta to watergate arxisate na pernete xampari poso sapioi einai oi politikoi kai oti noiazontai mono gia to tomari tous. Auti itan i xrusi periodos tis dimosiografias, opou arxisate na bazete to moialo sas na douleuei. Arxisate na katalabenete peripou oti i douleia sas einai na apokaliptete tin ali8eia me opoiodipote kostos kai oxi apla na grafete ena "skeftomai kai grafw" gia na bgei to miniatiko. Auto omws odigise se kati pio aparadekto. Blepeis ta teleutaia xronia uparxoun ena swro tou sunafiou sou pou to pezoun uperirwes. Pistepsan oti i ali8eia kribetai mesa tous, oti oti leei o dimosiografos einai swsto kai den dexetai krisi. Eidika oi gnwstoi uber-dimosiografoi den epidexontai kamia krisi kai exoun pliri kai anekselenkto elenxo twn meswn.
Kai erxomaste sto twra.... Apo tin stigmi pou fanike oti pleon den exete ton elenxo, strefeste se autous pou ton exoun. Kai autoi sigoura den einai oi politikoi, alla oi polites. Oi aploi polites pou den eixan ta fragka tou mpampa gia na spoudasoun i ton apeiro xrono gia na diabazoun ena swro axrista biblia gia na paroun uperdunameis, giati polu apla douleuan mia zwi gia na taisoun eite tin oikogeneia tous eite omoious sas. Se tsantizei pou pleon exoun kai autoi tin dunami na poun kati. Den afougkrastikate tosa xronia ti exoun na poun oi ligotero gramatizoumenoi apo sas an8rwpoi kai twra pou dimiourgisan ena meso gia na poune otidipote, to bgazete skarto kai ka8osaste kai trogosaste gia kati pou eipe kapoios gia kapoion teliws agnwsto tou sunafiou sas pou to egrapse kapoios apo sas.
To mellon einai edw. Eite ka8esai kai to apolambaneis, eite brazeis sto zoumi sou. Den 8a sou pw omws pote min grafeis auto i min kaneis to allo. Alakse douleia i anoikse kana biblio gia na diabaseis kati pou graftike prin 500 xronia kai na xaseis auto simbainei twra..
Emeis dimiourgisame to internet kai eseis ta biblia, tis grammatikes sas, tis or8ografies sas, ta ptuxia sas, tis takseis sas, tis dimokraties sas, tis xountes sas, ta lefta sas, ta onomatepwnima sas. Afiste to monadiko dimiourgima mas isuxo.. Ean ksekinisete polemo 8a xasete.. Kai na 8umasai.. Oti den ekselisete eite pe8ainei eite parasitei, i ginetai klasiko.. Kai pistepse me to xarti ugeias me to melani den poulaei pia..

Aris Gardelis 29

2:37 AM  
Anonymous Anonymous said...

Mwahahah Blepw oti den postareis kateu8eian tis apantiseis.. Pernan apo logokrisia prwta.. Kai san kanonikos an8rwpos kai oxi san pi8ikia pou 8elete na mas blepete sas apantw stin glwsa sas gia na me katalabete..

AOUGKA!!!!!!

2:40 AM  
Blogger KitsosMitsos said...

Ενδιαφέρουσα θεωρία που δεν απέχει πολύ από την πραγματικότητα. Μήπως όμως απλώς αντικατοπτρίζει απλώς ό,τι μας περιβάλλει; Γιατί ως μικρογραφία της κοινωνίας μπορεί να καταταχθεί το blogging και γενικότερα η ιντερνετική συμπεριφορά. Υπάρχουν φανατικοί, κομματισμένοι, ρομαντικοί, διανοούμενοι κτλ κτλ σε αντίστοιχα ποσοστά όπως βρίσκονται και έξω. Γιατί άραγε να μας κάνει εντύπωση αυτό;

9:52 AM  
Blogger kostaslogh said...

...και φοβάστε μήν βουλιάξει ο υπέροχος
πολιτισμός μας στην μετριότητα των blogs;
..θεωρείτε ότι έχει καλύτερο μέλλον στα χέρια των απαθών θεατών του επαγγελματία Μάκη ή της Αννίτας η............
...πιστεύετε ότι μόλις είδαν οι φίλοι μου τα
δυό τρία άθλια έμμετρα που έγραψα ,άρχισαν να με προσκυνάνε και έσκισαν
τους Σεφέρηδες και τους Καβάφηδες;
..αλήθεια έχετε επισκεφτεί blogs που φιλοξενούν "πιθηκίζοντες "ποιητές;

2:25 AM  
Blogger Aggelos Spyrou said...

Δυστυχώς στα σχόλια αποδυκνείεται η αλήθεια του κειμένου της ανάρτησης.

Όλοι έχουν άποψη, αλλά την παραθέτουν σαν "ειδήμονες".

Αποδέχονται ή καταδικάζουν χωρίς να τους νοιάζει η διαλογική συζήτηση, η κατανόηση του θέματος, που σίγουρα έχει και πραγματικά μα και υπερβολικά σημεία.

Εμού συμπεριλαμβανομένου.

3:10 PM  
Blogger Ηλιάς Διαμαντώνη said...

Θα διαφωνήσω στην ισοπέδωση του πολιτισμού μας λόγω "της επέλασης των ορδών της μετριότητας". Ο πολιτισμός μας ισοπεδώνεται από δυνάμεις εξουσίας, βλ.Λωρίδα της Γάζας, Γκουαντάναμο, Νταρφούρ.
Θα διαφωνήσω επίσης ως προς τον επαγγελματισμό των μπλόγκερς. 53 εκατομμύρια μπλόγκερς είναι ερασιτέχνες και θα πρέπει να αντιμετωπίζονται ως τέτοιοι.
Θα συμφωνήσω ως προς την αξιοπιστία της είδησης ή της άποψης που μεταδίδεται.
Επίσης συμφωνώ με την έγκριση των σχολίων, όπως κάνουμε όλοι άλλωστε με την πόρτα του σπιτιού μας.
Ανοίξατε ένα φλέγων θέμα και θα χρειαστεί να περάσουμε όλοι τεστ αντοχής στην απόλυτη ελευθερία που βιώνουμε για πρώτη φορά.
Σκεφτείτε όμως και το γεγονός ότι αυτή η νέα γενιά εξοικιώνεται στην ανάγνωση κειμένων κάτι που στις παλαιότερες γενιές έφερνε αλλεργία!

5:40 PM  
Anonymous Anonymous said...

Μια ψευδαίσθηση είναι κύριε Μιχαηλίδη,
μια ψευδαίσθηση οτι επικοινωνείς με τον κόσμο,
ο κόσμος του net...

7:17 PM  
Anonymous Anonymous said...

Oλίγον ασχετο με την ανάρτηση, αλλά δεν μπορω...
..ευχαριστήθηκα το πρωϊ στο τρίτο το
υπέροχο πάντρεμα τσαμπιονς λίγκ,-κλασικής μουσικής...
που το συγκεκριμένο μουσικό κομάτι εκτός για την τελετή των εστεμένων επελέγη και παίζεται στον αθλητικό-ποδοσφαιρικό αυτό θεσμό που να τυγχανει να παρακολουθω....
τις ευχαριστίες και την καλησπέρα μου...

3:51 PM  
Blogger Tonino said...

Μέσω τοy Blog σας έχω μια επικοινωνία μαζί σας. Τυγχάνει να είμαι αναγνώστης και ακοροατής σας αρκετά χρόνια. Προσωπικά δεν βρίσκω κάτι κακό σε αυτό. Εσείς???

Κατρινάκης Αντώνης

11:49 PM  
Blogger christos michaelides said...

Αγαπητέ Αντωνη.
Γιατί το πήρες προσωπικά το άρθρο του Κήν. Σε καμμία περίπτωση δεν μίλησε για την όποια σχεση μπορεί να αναπτυχθει μεταξύ δύο η περισσότερων ανθρωπων-μπλογκερς. βεβαίως και δεν με ενοχλεί αυτή η "γνωριμία" και επικοινωνία. Αντίθετα, πολλές φορές τη βρίσκω συναρπαστική. Ομως, άλλα λέει ο Κήν, και για αυτά τα "άλλα", με τα οποία, εν πολλοίς συμφωνώ, γίνεται τωρα η όποια συζήτηση.

θα πρότεινα, όμως, όσοι ενδιαφέρονται πιο πολύ για το θέμα, να διαβάσουν το βιβλίο. Ειναι πολύ πιο αποκαλυπτικό (αλλά και σκληρό για πολλούς μπλογκερς) απ' ότι η δική μου περίληψη.

Φιλικά,
Χρ.

11:57 AM  
Anonymous Anonymous said...

Γειά σας Κ.Μιχαηλίδη. Δεν ξέρω αν τα σχόλια δημοσιεύονται αυτόματα η αν τα διαβάζετε πριν τα δημοσιεύσετε... αν γίνεται το δεύτερο θα ήθελα να μη δημοσιευθεί το δικό μου! Λοιπόν εγώ είμαι 18 χρόνων και σπουδάζω δημοσιογραφία στην Πάτρα, σας είδα σε μια εκπομπή στην τηλεόραση και αποφάσισα να μπω στο blog σας. Μου αρέσει πολυ να γράφω και θα ήθελα αν γίνεται όποτε έχω κάποιο θέμα να γράφω ένα αρθράκι και να σας το στέλνω να το δημοσιεύετε... Αν θέλετε στείλτε μου ένα e-mail να επικοινωνήσουμε πιο άμμεσα... Ευχαριστώ πολύ

Κων/νος Πετρόπουλος

12:48 PM  
Blogger Tonino said...

Κύριε Μιχαηλίδη κρατώ την προτροπή σας για ανάγνωση του βιβλίου. Το σχόλιο μου ίσως ήταν παραπάνω εμφατικό ή εκτός θέματος αν θέλετε. Απλά έχω την ανάγκη να βλέπω θετικά πράγματα από τις εξελίξεις της κοινωνίας και της ζωής μας και ένα από αυτά είναι η "γνωριμία" και η επικοινωνία με ανθρώπους μέσω των BLOGS. Έχω σπουδάσει πληροφορική και το διαδίκτυο είναι μια μεγάλη πηγή γνώσης για μένα. Θεωρώ λοιπόν ότι είναι θέμα προσωπικών επιλογών και αισθητικής η χρήση του. Αυτό που λέω μπορει να φαίνεται ενα κλασικό γενικόλογο σχόλιο, ειλικρινά πιστεύω όμως ότι ειναι η αλήθεια. Περιμένω να μάθω πάντως είτε από εσάς η διαβάζοντας το βιβλίο το "γιατί" συνέβη και το "πως" θα άλλαζε η κατάσταση που περιγράφεται. Αυτό θα είχε για μένα εξαιρετικό ενδιαφέρον.
Ξεχάστηκσ και έγραψα έκθεση πάλι.... Καλημέρα να είστε καλά..
Κατρινάκης Αντώνης

2:15 AM  
Blogger kostaslogh said...

Περιμένω με ενδιαφέρον το τρίτο μέρος της αφιέρωσης για το θέμα,όπως επίσης και το σχόλιο του Τρελού.

6:38 PM  
Anonymous Anonymous said...

ΚOSTASLOGH: "....πιστεύετε ότι μόλις είδαν οι φίλοι μου τα
δυό τρία άθλια έμμετρα που έγραψα ,άρχισαν να με προσκυνάνε και έσκισαν τους Σεφέρηδες και τους Καβάφηδες;..."

Όχι αλλ' επειδή κάθε μορφωμένος πολίτης έχει περιορισμένο χρόνο, είναι έγκλημα να απασχολείται με μέτριες κρίσεις, ψιλοφιλολογία, ''ψιλοφιλοσοφούντα'' άρθρα, ψιλοπαραπολιτικές κτλ. ενός μέτριου μπλόγκερ.
Προσωπικά πέρασα απ' το ''σχολείο'' του BLOG του διανοουμένου, Πτυχ. Φιλοσοφίας -έμπειρου και σε θέματα επιχ/σεων σα Διαφημιστή επαγγ/τία-, και συγγραφέα Ν ί κ ο υ Δ ή μ ο υ .

Γιά νάχει κάποιος άρα, τα κότσια νάναι BLOGGER, χωρίς να εξευτελίζει το ...''είδος'', πρέπει νάχει επαρκείς γ ν ώ σ ε ι ς , αλλά και ''ιδίαν πείρα'', της σημερινής Κοινωνίας -ειδικά της Ελληνικής-,(Οικονομικές γνώσεις, κοινωνικές, πολιτικές, ιστορικές,Καλλιτεχνικές, ψυχολογικές, φιλολογική ή στην έκφραση του λόγου επάρκεια, κτλ.) νάχει δουλέψει, - σε κοινωνικό περιβάλλον κι όχι σε μιά ατομική επιχείρηση, κτλ.Νά έχει κυρίως, π ε ί ρ α ζωής. Ακόμα καλύτερα άν έχει και χόμπυς -Τέχνη, ζωγραφική, φωτογραφία, Σινεμά, μυθ/ρημα κτλ.)
Μόνο ένας έμπειρος συνεπώς Δημοσιογράφος, και με κάποιο ...Πτυχιάκι, κάποιας ηλικίας, μπορεί νάναι επωφελής -για το κοινωνικό σύνολο- BLOGGER.
Όχι, δεν θέλω να ΄χανω τις ώρες μου με Ελληνικές ή Ευρωπαικές μετριότητες.
Εδώω ολόκληρος φιλοσοφημένος και ώριμος και έμπειρος κι αιρετικός(= γνωρίζοντας κι αντιδρώντας στα κακώς κείμενα ολόκληρης νεοΕλληνικής κοινωνίας Νίκος Δήμου-απ την προσωπική μου πείρα γράφω-,) είχε τόσα π ο λ λ ά καθήκοντα στο δικό του Πρωτοπόρο BLOG -έλεγχος γραφομένων του κάθε συζητητή, απάλειψη υβριστικών εκφράσεων, τερατολογιών, κατεύθυνση της καθε φορά συζήτησης Ορθολογιστικά κτλ-, που τελικά το τερμάτισε.Φυσικά πρόκειται για BLOG ενός απ' τους μεγαλύτερους μοντέρνους Έλληνες διανοουμένους με παρρησία σκέψης και δράσης.Πόσο μάλλον για τον κάθε ερασιτέχνη BLOGGER που θίγει εδώ ο κ. Χρήστος Μιχαηλίδης...
KOSTAS TRENT

10:41 AM  
Anonymous Pegaso said...

Δεν νομίζω οτι χρειάζεται να διαβάσει κανείς το συγκεκριμένο βιβλίο για να διαπιστώσει πως η άποψη του Κην είναι φασίζουσα(θεωρώ οτι θα χάσει και το χρόνο του). Σε παλαιότερη εποχή αυτός ο άνθρωπος ίσως να είχε πρόβλημα με τον Γουτεμβέργιο που διέδωσε την τυπογραφία και σπάζοντας το μονοπώλιο των μοναστηριών στην έκδοση χειρογράφων. Πιστεύω πως η αποστροφή του αυτή για τον εκδημοκρατισμό του μέσου πηγάζει απο την απειλή που νιώθει, για τυχόν απώλεια της θέσης ισχύος που κατέχει στο χώρο. Θα μπορούσα να πιστέψω τον ίδιο και την άποψή του μόνο αν η δημοσιογραφία ήταν υγιής πρίν την εποχή των blogs και του internet, και μετά ξαφνικά αρρώστησε και εμφανίστηκε η παραπληροφόρηση. Το τι σκουπίδι κυκλοφορεί στον τύπο και την τηλεόραση δέν τον ενδιαφέρει τον αντριου? Εκεί που τον έλεγχο έχουν 'έγκριτοι' δημοσιογράφοι είναι όλα ρόδινα? Αλλού αυτά. Βιώνουμε το σπουδαιότερο τεχνολογικό επίτευγμα της ανθρωπότητας και το απολαμβάνουμε.

3:06 AM  

Post a Comment

<< Home